Opony letnie czy wielosezonowe?

Opony letnie czy wielosezonowe? Które będą najlepsze dla Twojego samochodu?

Czy opony letnie są lepsze w deszczu?

Tak, może Cię zaskoczyć informacja, że ​​opony letnie przewyższają opony całoroczne na mokrej nawierzchni.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się o zaletach i wadach opon letnich, w tym o prowadzeniu, ograniczeniach zakresu temperatur i sposobach zarządzania ciepłem.

Czym są opony letnie?

Opony letnie znane są również jako opony wyczynowe . Nazywają się tak nie bez powodu.

Opony zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni oraz precyzyjne prowadzenie. Przeznaczone są do użytku w ciepłych miesiącach lub przez cały rok w regionach, w których nie ma prawdziwej zimy.

Dlaczego opony letnie działają lepiej w upale i deszczu

Opony letnie są zoptymalizowane pod kątem doskonałej przyczepności do drogi, niezależnie od tego, czy jest gorąco, lekko wilgotno, czy ulewny deszcz na drodze. Są wykonane z mieszanki bieżnika (mieszanka gumy i wypełniaczy tworzących bieżnik) zawierającej lepkie dodatki zapewniające przyczepność na mokrej nawierzchni. Ale ta mieszanka bieżnika zapewnia również wystarczającą sztywność, dzięki czemu opony trzymają się i zachowują swój kształt, gdy jest ciepło. Dzięki temu opór toczenia jest minimalny na rozgrzanej nawierzchni.

Wzory bieżnika zazwyczaj mają płytsze, prostsze rowki niż te, które można zobaczyć we wszystkich sezonach, oraz solidne, ciągłe żebra, dzięki czemu więcej gumy zawsze styka się z drogą. Rezultat: większa stabilność podczas pokonywania zakrętów, hamowania i przyspieszania.

Ponieważ opony wyczynowe często mają asymetryczny lub jednokierunkowy wzór bieżnika, opcje rotacji opon mogą być ograniczone. Możesz na przykład obracać przednie opony na przeciwne strony, a nie krzyżować, aby wyrównać zużycie bieżnika.

Chociaż dla wielu może być wiadomością, że opony letnie przewyższają opony całoroczne, jeśli chodzi o przyczepność zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni, oto coś, co nie zaskoczy: opony wyczynowe nie oferują żadnej przyczepności zimowej. Sztywnieją w niskich temperaturach i nie są bezpiecznym wyborem w warunkach śniegowych lub lodowych.

Opony całoroczne oferują pewną przyczepność na rzecz dłuższego zużycia

Opony całoroczne są zaprojektowane tak, aby zapewnić pojazdom wystarczającą przyczepność w zimie, aby poradzić sobie z lekkim śniegiem, umożliwiając kierowcy jazdę jednym zestawem opon przez cały rok w miejscach, w których nie ma dużo opadów śniegu ani lodu.

Zostały wykonane z mieszanki, która pozostaje elastyczna nawet w temperaturach nieco powyżej zera, aby utrzymać przyczepność na drodze. Ich wzory bieżnika mają głębsze rowki i zawierają więcej pustych przestrzeni i odmian, które pomagają w trakcji podczas sporadycznego poruszania się po śniegu. Projekty są zwykle symetryczne, więc istnieje więcej opcji obracania, aby wyrównać zużycie bieżnika i wydłużyć przebieg opon.

Są jak hybryda opon letnich i zimowych, stworzona, aby umiarkowanie dobrze radzić sobie w różnych warunkach pogodowych i drogowych, jednocześnie zapewniając dobrą żywotność bieżnika. Nie zastępują oryginalnych opon zimowych , które są niezbędne do stabilnej jazdy po ciężkim śniegu, lodzie i lodzie.

Jeśli wybierasz między oponami wyczynowymi a całorocznymi, oto szybkie porównanie.

Czy powinieneś kupować opony letnie?

Opony wyczynowe szczególnie dobrze sprawdzają się w obszarach miejskich o ciepłym klimacie, w których występuje trochę deszczu, ponieważ lepiej zapobiegają akwaplaningowi przy prędkościach autostradowych niż opony całoroczne.

Jeśli mieszkasz w rejonie, w którym pogoda nie jest tak przewidywalna, gdzie jesienią lub wiosną możesz napotkać marznący deszcz lub opady śniegu, lepiej wybrać opony całoroczne.

A jeśli zima w Twojej okolicy oznacza temperatury spadające poniżej zera wraz z opadami lub regularnie podróżujesz na dużych wysokościach, kup komplet opon zimowych i wymień je już w listopadzie.

źródło: proauto-autoskup.pl